Aduce modificări considerabile ale legislației
Piața de servicii de consultanță de mediu va înregistra un avans în 2024, pe fondul interesului crescut pentru externalizarea obligațiilor de raportare către autoritățile de mediu în vederea evitării amenzilor și reducerii costurilor. Totodată, 2024 vine și cu noi obligații pentru companii, urmând să fie anul conformărilor rapide cu legislație, de teama sancțiunilor și eventualelor pierderi în business, arată previziunile Green Environment Support, una dintre principalele companii de consultanță de mediu din România.
Iată care sunt principalele tendințe care definesc 2024 în activitatea de consultanță de mediu:
- Tot mai multe companii vor să externalizeze raporările către autoritătile de mediu
Pe fondul schimbărilor legislative numeroase, va crește numărul agenților economici care externalizează activitatea de responsabil de mediu, preferând să apeleze la o companie specializată pentru a se asigura că își îndeplinesc pe deplin obligațiile de raportare către autorități.
Totodată, dacă la începtul anului 2023 unele companii preferau să angajeze un responsabil, spre final de 2023 și la început de 2024 vedem un interes din ce în ce mai mare pentru externalizarea acestei activități din cauza costurilor mai ridicate cu angajații. Încheierea unui contract cu o firmă de consultanță reprezintă un cost cuprins între 10% și 50% din costurile pe care o companie le are cu un angajat.
“În cazul în care o companie optează pentru un responsabil de mediu intern riscul principal este cel privind expertiza acestuia, întrucât activitatea sa va fi limitată la specificul companiei din care face parte și nu va putea avea o privire de ansamblu asupra tuturor spețelor legislative. Mai mult decât atât, dacă există sancțiuni din cauza faptului că această persoană nu și-a îndeplinit corespunzător atribuțiile de serviciu, compania va trebui să suporte costurile. Colaborarea cu o companie de consultanță oferă o siguranță mult mai mare în ceea ce privește conformarea cu legea întrucât obligațiile de mediu sunt gestionate de o întreagă echipă de specialiști, iar experiența controalelor ajută în interpretarea corectă a obligațiilor și a riscurilor. De asemenea, în cea mai mare parte din cazuri este o soluție mult mai bună din punct de vedere financiar, iar prin intermediul contractului, compania de consultanță își asumă răspunderea în cazul unui control, dacă neconformitatea constatată de organele de control i se datorează”, explică Daniela Dobre, CEO Green Environment Support.
Un management defectuos al deșeurilor atrage amenzi în valoare de cel puțin 40.000 de lei, iar dacă firmele nu declară corect cantitățile la AFM și nu își indeplinesc țintele de valorificare pentru toată cantitatea pusă pe piață, penalitățile și dobânzile sunt de 0,03% pe zi de întârziere aplicate la suma datorată către AFM.
- Firmele își doresc tot mai mult o dublă verificare
Deși unele firme au o echipă solidă de specialiști în departamentul de mediu, multe dintre acestea apelează la o companie specializată pentru consultanță și audit de mediupe spețe punctuale pentru o extra siguranță că respectă normele legislative și nu riscă amenzi. Aceast model a luat amploare în 2023 și va deveni o normă în 2024, firmele dorind să își protejeze bugetul de eventuale amenzi.
- Companiile se concentrează pe reducerea costurilor
Focusul anului 2024 pentru companii este reducerea cheltuielilor pentru a putea aloca bugete în investiții esențiale pentru business.
Taxele și țintele aferente anului 2024 vizavi de obligațiile către Administrația Fondului pentru Mediu sunt următoarele:
- pentru ambalaje ținta de valorificare este de 65%, iar taxa pentru nerealizarea țintei este de 2 lei/kg pentru 65% din cantitatea de ambalaje puse pe piață
- pentru echipamentele electrice ținta de valorificare este de 65%, iar taxa este de 2 lei/kg, mai puțin pentru leduri unde taxa este de 4 lei/kg pentru 65% din cantitatea pusă pe piață
- pentru anvelope ținta este de 80%, iar taxa este de 2 lei/kg
“Costurile sunt calculate în funcție de fiecare contribuție în parte. Pentru ambalaje, echipamente, baterii și anvelope, este stabilită o țintă de valorificare iar daca aceasta nu este atinsă se datorează o taxă pe kg în funcție de cantitățile puse pe piață. Este important ca firmele să știe că pot verifica și calcula în avans ce costuri vor plăti la stat, astfel încât să aibă predictibilitate pe buget și să își poată face planul de investiții. De exemplu in luna ianuarie se intocmeste declaratia lunii decembrie pentru anul anterior ce cuprinde taxele ce trebuie achitate pentru anul respectiv pana pe data de 25 ianuarie. Ceea ce trebuie să știe companiile este că aceste costuri pot fi verificate și pe parcursul anului dacă scot din aplicația AFM un calcul de ambalaje/echipamente/baterii/anvelope. De asemenea, pot consulta fișa de declarații și plăți sau certificatul fiscal pentru a se asigura că nu au datorii neachitate. Aceste instrumente sunt foarte utile în special pentru previziunile financiare ale ultimului trimestru”, explică Daniela Dobre, CEO Environment Support.
- Va fi necesară o adaptare continuă la SGR
Odată cu lansarea sistemului SGR pe 30 noiembrie 2023, cetățenii, comercianții și producătorii au început să se familiarizeze cu noile cerinte. Cu toate că impactul inițial a fost subtil, se așteaptă ca schimbările să devină mai evidente începând cu luna ianuarie, odată cu intrarea pe piață a unor cantități semnificative de produse conform standardelor SGR. Această tranziție impune o adaptare continuă a tuturor actorilor implicați, promițând, totodată, beneficii semnificative în ceea ce privește colectarea mai eficientă a deșeurilor de ambalaje pentru băuturi.
- Are loc o aliniere cu legislația europeană
Totodată, 2024 vine și cu noi obligații legislative. Iata ce trebuie să știe companiile din România:
- România trebuie să se adapteze la Regulamentele europene care urmează să fie implementate uniform în țările membre. Regulamentul nr. 1542/2023 privind bateriile şi deşeurile de baterii, de modificare a Directivei 2008/98/CE şi a Regulamentului (UE) 2019/1020 şi de abrogare a Directivei 2006/66/CE, intrate în vigoare în vara anului 2023, aduce schimbari semnificative una dintre ele fiind modificarea obiectivul de colectare a bateriilor de la 45% la 63%.
- Companiile cu peste 500 de angajați sunt obligate să întocmească raportul de sustenabilitate conform metodologiei pentru raportarea durabilității – Codul Român al sustenabilității publicat în cursul anului 2023. Raportul de sustenabilitate vizează trei componente ale unei companii și anume: protecția mediului, social și partea de strategie a companiei ce integrează și managementul proceselor. Aceste rapoarte non-finaciare vor fi făcute publice de către companii.
- Pentru anumite mărfuri introduse pe teritoriul României (de exemplu, fier și oțel, produse minerale, îngrășăminte etc.) va fi obligatoriu calculul emisiilor de gaze cu efect de seră la granita conform Regulamentul (UE) 2023/956 al Parlamentului European și al Consiliului European din 10 mai 2023 privind instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontieră, Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/1773 al Comisiei Europene din 17 august 2023 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2023/956 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește obligațiile de raportare în scopul mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră în perioada de tranziție. Până în anul 2026 va fi o perioadă de tranziție în care companiile vizate vor trebui să facă o serie de raportări.
“Suntem încrezători că în 2024 România va face următorii pași în reciclarea deșeurilor și protejarea mediului. Efortul pentru o țară mai verde trebuie susținut de toți actorii implicați, iar operatorii economici încearcă sa adopte practici responsabile în business. De altfel, companiile pot valorifica până la 80% din deșeurile generate, obținând astfel venituri suplimentare și dezvoltând economia circulară în România. Ne îndreptăm cu pași mărunți într-o direcție bună însă suntem departe de obiectivele stabilite de UE. În companii responsabilitatea crește în acest domeniu deoarece, pe lângă presiunea legislativă, există solicitari și din partea clienților din afara României ca activitatea furnizorilor săi să aibă un impact cât mai mic asupra mediului”, conchide Daniela Dobre, CEO Green Environment Support.
Despre Green Environment Support
Prezentă pe piață din 2011, Green Environment Support este una dintre cele mai importante companii de consultanță în domeniul consultanței de mediu și al managementului deșeurilor. Specializată în audit de mediu, consultanță de specialitate șimanagementuldeseurilor si raportari specifice catre autoritati, compania are un portofoliu de peste 300 de clienți pe care îi ajută să implementeze legislația în vigoare, să prevină eventuale sancțiuni, să scadă cantitatea de deșeuri și sa aiba o dezvoltare sustenabila. Green Environment Support își propune să crească gradul de conștientizare privind responsabilitatea pe care fiecare persoană o are față de natură.
Informații suplimentare: [email protected], tel 0724282323